Cal ser estrictes amb la dieta durant l’alletament?

alletament_matern

Tant als grups de suport a l’alletament com a la consulta de l’ASSIR ens trobem moltes vegades amb usuàries amb informacions errònies sobre la seva alimentació durant la lactància.

Des de l’Associació Espanyola de Pediatria s’afirma que l’estat nutricional de la mare, excepte en casos de desnutrició extrema, no interfereix en la capacitat de producció làctia ni en la qualitat de la llet materna.

No hi ha evidència que cap aliment estigui contraindicat en aquest període, així doncs, aliments que tradicionalment s’han evitat, com les carxofes, cols de Brussel·les i espàrrecs, poden ser perfectament integrats en una dieta de mare lactant, així com el picant.

De la mateixa manera també podem afirmar que no existeixen aliments o begudes que augmentin la producció de la llet. El que n’augmenta la producció és la succió a demanda no restringida del nadó.

Durant aquest període no cal augmentar la ingesta de calories. El que cal és que la dona mengi allò que li ve de gust i que, preferiblement, siguin aliments sans, és a dir, convindria que l’alimentació es basés en aliments d’origen vegetal, poc processats, baixos en greixos i amb poca quantitat de sal i de sucres refinats. I consumir en menor quantitat aliments d’origen animal.

La ingesta de beguda també ha de ser en funció de la set que es tingui. Segurament, se’n tindrà més que abans, però no cal beure’n per sobre de les ganes i convé que la beguda principal sigui l’aigua.

No estan aconsellats, durant l’alletament, els complexes multivitamínics. Se sap que durant aquest període s’augmenta l’absorció de molts aliments a nivell intestinal i se’n disminueix l’eliminació i, per tant, una dieta equilibrada i variada és suficient.

Elements com el ferro no resulten prioritaris, gràcies a l’amenorrea que se sol tenir durant el primer temps de la lactància.

Pel que fa al iode, convindria que una mare lactant, a més del consum habitual de sal iodada recomanada a tota la població, s’assegurés la ingesta de tres làctics no ecològics diaris. La llevadora valorarà amb la dona la necessitat de l’ús de suplements de iode en dietes on aquestes recomanacions no siguin presents.

També volem fer esment, tot i que no són aliments, de dos factors nocius molt presents en la nostra cultura: el tabac i l’alcohol.

És primordial que una dona lactant fumadora disposi de suficients elements de suport per poder deixar el tabac i a l’ASSIR trobarà una consulta específica dedicada a aquest tema.
És recomanable deixar el consum de tabac, per tal de cuidar la nostra salut i evitar la concentració de tòxics en l’ambient familiar, però si es fuma millor fer-ho després de les preses.

Un nadó exposat al fum del tabac té un major risc de presentar problemes respiratoris i al·lèrgies, entre d’altres. Tot i la contraindicació del tabac, la llet materna és sempre un benefici superior i nutricionalment més complerta que la llet artificial i, per això, es recomana la lactància exclusiva pels beneficis que suposa. Aquests nadons són, precisament, els que més es beneficien de les propietats exclusives de la llet materna.

Pel que fa a l’alcohol, el seu consum és habitual a la nostra cultura i, tot i que la percepció general és que no és perjudicial prendre’n puntualment, l’abstenció d’alcohol o el consum mínim és el recomanable durant l’alletament. Durant la lactància la concentració d’alcohol en sang és la mateixa que en la llet materna i, per tant, s’hauria de valorar el consum en relació a les preses ja que desapareix en la llet, igual que en la sang, quan ja s’ha metabolitzat.

e_lactanciaÉs de gran utilitat per a mares i pares consultar el web www.e-lactancia.org, un lloc de referència on es poden resoldre dubtes sobre fàrmacs, proves diagnòstiques, infusions, etc. basat en l’evidència científica.

En resum, la dona lactant, com tothom, hauria de seguir una dieta equilibrada i sana pel manteniment de la seva salut.

Menjar saludablement ajuda a:

  • assolir de nou el pes d’abans de la gestació
  • tenir energia per viure el postpart de manera més plaent
  • potenciar que la resta de la família i els fills aprenguin a valorar també el seu benestar.
Advertisements
Aquesta entrada s'ha publicat en Embaràs i part i etiquetada amb , , , , , , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Cal ser estrictes amb la dieta durant l’alletament?

  1. Retroenllaç: La lactància materna és molt més que la llet | Informació dels CAP de Barcelona ciutat

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s