Estrès i qualitat de vida

Dancer_Pastel_sobre_papel(40x50cm)LucianoCaccioppoli

Dancer (pastel sobrepapel 40 x 50cm) – Luciano Caccioppoli

L’estrès és la resposta que donem a qualsevol situació de la vida percebuda com una amenaça. Aquesta resposta es tradueix en una activació fisiològica de l’organisme, mitjançant reaccions psicosomàtiques que repercuteixen en la nostra manera de pensar, sentir i comportar-nos.

Aquesta resposta genera, entre d’altres, cortisol que és considerada l’hormona de l’estrès, que actua com a neurotransmissor en el nostre cervell i prepara el cos davant situacions de tensió i ens ajuda a enfrontar-nos-hi.

Ocorre que l’efecte d’aquesta hormona pot ser molt negatiu en altres òrgans i sistemes i pot provocar, per exemple, en relació a la salut sexual i reproductiva:

  • Augment de pes: el cortisol fa que augmenti la gana i que es tingui major predilecció pels dolços i carbohidrats.
  • Retards en el cicle menstrual: en la majoria dels casos associat a la síndrome de l’ovari poliquístic.
  • Fogots i sufocacions de la post-menopausa que s’incrementen en situacions d’estrès. També associat a insomni.
  • Disminució de la resposta immunitària a diferents nivells.
  • Augment dels episodis de candidiasi vaginal.
  • Disminució de la libido, disparèunia (coit dolorós), etc.
  • Canvis en l’estat d’ànim i l’humor. Apatia amb tendència a la depressió.

Què és l’estrès i què podem fer per disminuir-ne els efectes?

Actualment es tendeix a donar un sentit negatiu a l’estrès però és important destacar que en el desenvolupament evolutiu de les espècies ha estat una eina bàsica de supervivència. Les reaccions o respostes desencadenades permeten fugir d’amenaces veritables i salvar la vida. Per tot això, es pot distingir l’euestrès com una resposta adaptativa de l’organisme que permet la supervivència i el diestrès (no adaptatiu), com una forma desagradable i, moltes vegades, exagerada de reaccionar que ocasiona un excés d’esforç en relació a l’amenaça percebuda.

Sempre parlem d’una situació “percebuda” com a amenaça atès que, en nombroses ocasions, l’estrès prové de la nostra manera d’entendre, interpretar o assumir la realitat. El nostre cervell està programat per donar resposta a situacions d’alarma siguin reals o “enteses” com a reals.

A partir de la percepció subjectiva de perill es posen en marxa les fases d’alarma, exigència i esgotament que es tradueixen fisiològicament a través de la producció d’hormones de l’estrès (cortisol, adrenalina) que es manifesten en els símptomes físics i psicològics de l’estrès (sudoració, taquicàrdia, midriasi, etc.). Aquests signes físics d’alarma s’experimenten psicològicament concentrats en dues emocions bàsiques: la ràbia o por i, si passa el temps i la causa de l’estrès continua, sorgeix la tristesa. Aquestes emocions bàsiques poden adoptar un caràcter crònic donant lloc a alguns dels majors problemes de salut pública: ansietat, fòbia i depressió.

La nostra aportació

Des de la filosofia budista a l’actual concepte de mindfulness o consciència plena es posa l’accent en una presa de consciència de la realitat tal com és (i no com a un li agradaria, com fos més just etc.). Aquesta presa de consciència funciona com una visió exterior de nosaltres mateixos en la qual ens veiem immersos en la situació i en les nostres pròpies emocions. En aquest punt és on podem canviar la “reacció” per la “resposta“. S’entén com a reacció una activació immediata a un estímul (un “pilot automàtic”), majoritàriament influïda per les nostres emocions individuals. A l’avaluar conscientment la situació, les emocions i valorar a l’altre (empatia) serem capaços de donar una “resposta” des de la consciència i no simplement una reacció de base emocional.

L’ús de la consciència plena aplicada a l’estrès permet passar d’una reacció automàtica, cega i inconscient a una resposta conscient davant d’aquells estímuls que considerem “amenaçadors”. Respondre en lloc de reaccionar permet una correcta valoració de les situacions del nostre entorn i disminueix els efectes perjudicials de l’estrès.

Quant a assirbcn

Atenció a la salut sexual i reproductiva de Barcelona. ICS
Aquesta entrada s'ha publicat en Salut sexual i etiquetada amb , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.