Estàs embarassada i ets vegetariana?

vegetarianismeSovint dones que segueixen una dieta vegetariana i es queden embarassades es plantegen haver de deixar-la durant l’embaràs per por a carències nutricionals.

Quan parlem de dieta vegetariana ens referim a una alimentació basada principalment en aliments d’origen vegetal. Tot i que hi ha diferents tipus de dietes vegetarianes, per exemple, amb l’opció ovolacteovegetariana s’inclouen els ous, la llet i els derivats làctics. Per altra banda tenim la dieta vegana que prescindeix de tot tipus d’aliment d’origen animal.

Els motius pels quals s’escull fer una dieta vegetariana són ben diversos: per una millora i manteniment de la salut, per compromís ètic amb la vida dels animals o la preocupació per un consum alimentari més sostenible amb aliments no manipulats.

Des de l’Agència de Salut Pública de Catalunya, en el seu document d’informació sobre l’alimentació vegetariana, s’afirma que una alimentació vegetariana planificada de manera adequada és saludable, nutricionalment correcta i proporciona beneficis per a la salut en la prevenció i tractament de determinades malalties. És apropiada en totes les etapes del cicle vital, inclòs embaràs i lactància.

Cal remarcar que per tal que una dieta vegetariana sigui saludable, ha de contenir llegums i derivats, cereals integrals, llavors, fruita seca, oli d’oliva verge, fruites fresques i hortalisses.  I s’han d’evitar aliments com per exemple: patates xips, bolleria, etc… En el cas de les dietes omnívores la recomanació és la mateixa, prescindir de tot aquest grup d’aliments amb moltes calories i pocs nutrients.

Una de les preocupacions que es sol donar és si existeix alguna carència nutricional quan es realitza una dieta vegetariana durant la gestació i, per això, cal tenir en compte algunes particularitats que veurem tot seguit.

Les recomanacions actuals serien aconsellar a totes les dones que segueixen una dieta vegetariana (tant ovolacteovegetariana, com vegetariana estricta) fer una suplementació sistemàtica de vitamina B12 ja que és una vitamina només present en aliments d’origen animal. La quantitat recomanada seria de 25micrograms/dia o bé de 1000micrograms 3 dies per setmana. (Protocol de seguiment de l’embaràs a Catalunya 2018).

En el cas del iode, la suplementació només és farà en el cas de no consumir sal iodada ni 2-3 racions de làctics diàries. Si calgués suplementar la quantitat seria de 200micrograms/dia  de iodur potàssic durant tot l’embaràs.

La suplementació amb d’altres nutrients s’ha d’individualitzar ja que es poden cobrir els requeriments si s’escullen aliments vegetals rics en aquests nutrients i es prenen mesures per augmentar-ne la disponibilitat.

És necessari recordar que totes les dones gestants, independentment de la seva dieta, se’ls recomana suplementació d’àcid fòlic almenys un mes abans de la concepció i durant els tres primers mesos. La quantitat diària seria de 0,4mg. En el cas de les dones amb antecedents de defectes del tub neural, diabetis o en tractament amb anticonvulsius han d’augmentar la dosis a 5mg.

Per últim, et recomanem informar al professional sanitari que controla el teu embaràs, del tipus de dieta que estàs realitzant per tal que pugui assessorar-te de manera personal.

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Embaràs i part i etiquetada amb , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s