Sexe, joves i salut: educació sexual

TardesJovesASSIRBcnCom a adults, professionals, pares i mares, mestres… ens preguntem què volen saber els joves en vers la salut sexual, quins coneixements tenen, quines són les preguntes més habituals entre ells i un llarg etcètera.

Sentim frases com “L’educació sexual ha de ser des de la infància”, ”S’hauria de parlar de sexe a casa”, “A les escoles l’educació afectivo-sexual hauria d’estar per currículum”, “Hauríem de fer sessions amb pares i mestres per donar eines en l’educació en salut sexual”…

Ens preguntem què volen per així poder-los preparar i informar, de manera que no es posin en risc. Però aquesta és una idea a anys lluny de la realitat.

Parlar de joves és parlar d’un món infinit… un món infinit d’il·lusions, pors, dubtes, autoconeixement, autonomia…. Quan atenem joves hem de tenir en compte en quin període estan del seu camí a l’edat adulta, en quin context cultural han viscut, quines idees preconcebudes tenen, què saben i què creuen saber, quina informació tenen i a través d’on els hi arribat… Els hi hem de proporcionar un espai on es puguin expressar ja que, cal tenir en compte, que els dubtes i preguntes que ens puguin fer com a professionals, seran completament diferents a les que sorgeixen quan estan dins el seu grup d’iguals.

A la consulta acostumen a venir noies, acompanyades d’amigues… I els nois? On són? Encara hi ha la idea que la salut sexual és “feina“ de les noies, que l’anticoncepció és un “tema” de noies… però i la coresponsabilitat? I la dimensió de la sexualitat? Cal fer entendre a tots els joves, sigui quin sigui el seu sexe, la seva identitat, orientació sexual i un llarg etc., que estem per acompanyar-los en aquest camí.

Les consultes que ens fan, habitualment, són sobre l’anticoncepció, seguides de dubtes quan s’han exposat a situacions vulnerables (mal ús del preservatiu, risc ITS, risc gestació) i poques relacionades amb les primeres vegades.

Per altra banda, quan en trobem amb demandes per part de joves nouvinguts hem de ser més acurats.

Al juny se’ns va sol·licitar fer una sessió de com col·locar un tampó, per a un grup de noies nouvingudes, en un casal de barri. La demanda havia sorgit després d’anunciar una excursió a un parc aquàtic, i els dubtes i pors que això va generar en les noies que per aquelles dates tindrien la menstruació.

A la sessió vam treballar l’anatomia genital femenina, i de passada la masculina, la col·locació d’un tampó amb maqueta, desmitificar tampó-pèrdua de virginitat i, a poc a poc aquella sessió pràctica i d’autoconeixement del propi cos, va anar derivant cap a com es vivia la sexualitat dins de les seves cases: la desconeixença del propi cos, inici de les relacions sexuals, prevenció d’embarassos no planificats, prevenció de infeccions de transmissió sexual, matrimonis pactats… i la reflexió de les mateixes noies sobre les seves mares, com es deurien haver sentit la seva primera vegada.

Va ser un espai on exterioritzar dubtes i resoldre’ls, però on també es va generar un espai de suport entre les joves, amb ganes de saber més, i amb una missatge clar:

EL DESCONEIXEMENT ENS FA VULNERABLES,
L’EDUCACIÓ SEXUAL ÉS NECESSÀRIA!

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Joves i etiquetada amb , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s