Falses creences sobre la menstruació

menstruacioEl nostre cicle menstrual i els canvis que produeix en el nostre cos tenen un impacte important sobre les nostres vides, les sensacions del cos, el nostre estat anímic i les nostres emocions. Tot i així, encara existeix un tabú generalitzat i profundament arrelat al voltant del tema de la menstruació, ens acostumem a parlar-ne poc del tema, a parlar-ne només entre dones o en la intimitat i hi ha una sensació generalitzada que és quelcom que hem “d’amagar”.

La menstruació es repeteix cada mes i ens acompanya durant molts anys, de manera que aprendre a observar el nostre cos i informar-nos dels canvis que es produeixen ajudaran a conèixer-nos millor.

Per tot això, us presentem i expliquem algunes FALSES creences que encara existeixen a la nostra societat sobre aquest tema:

  • Totes les dones tenim la menstruació cada 28 dies
  • La menstruació fa que ens “netegem per dins”
  • Els canvis en l’estat d’ànim només es noten la setmana de la menstruació
  • Hi ha moltes coses que no podem fer durant la menstruació
  • Durant la menstruació no ens podem quedar embarassades

Totes les dones tenim la menstruació cada 28 dies. FALS

El cicle menstrual s’inicia amb el primer dia de menstruació i acaba el dia abans que arribi la següent. La duració del cicle pot ser molt variable d’unes dones a unes altres. De vegades parlem de cicles de 28 dies perquè sembla ser la duració mitjana entre totes les dones, però es considera normal que duri entre 21 i 35 dies.

Les noies que tenen menys de 25 anys i les dones de més de 40 presenten amb més freqüència cicles irregulars. Això vol dir que serà normal que no tots els seus cicles tinguin la mateixa durada.

També és variable la quantitat de dies que dura la menstruació. El sagnat de la menstruació sol durar entre 3 i 7 dies.

La menstruació fa que ens “netegem per dins”. FALS

La sang de la menstruació no és una sang bruta o amb impureses, és sang normal. El procés de la menstruació no és una neteja.

Cada mes el nostre cos es prepara per un embaràs recobrint la part interna de l’úter amb una capa de teixit que nodriria l’òvul fecundat. Si aquest no arriba, aquesta capa de teixit sortirà a través de la vagina acompanyat d’una quantitat variable de sang donant lloc a la menstruació.

De vegades alguns mètodes anticonceptius hormonals (com l’implant o l’injectable) tenen com a efecte secundari la falta de menstruació. Això no suposa un problema per al cos, aquests anticonceptius el que fan és evitar que es formi aquesta capa dins de l’úter i per tant, no cal que surti cap a fora. No hi ha res que quedi retingut dins de l’úter.

Els canvis en l’estat d’ànim només es noten la setmana de la menstruació. FALS

Els canvis es produeixen al llarg de tot el cicle. Durant la primera part del cicle, poques hores després que comencem a sagnar, els nivells d’estrògens del cos comencen a augmentar lentament. Els estrògens són hormones que ens aporten energia i entusiasme, augmenten les nostres habilitats verbals i socials. Així doncs, les dues primeres setmanes del cicle ens sentirem més optimistes, més sociables i amb més ganes de fer coses. Pot ser un bon moment per posar en marxa projectes, per realitzar activitats que comporten una major despesa d’energia o per relacionar-nos més amb els amics o la família.

Aquesta etapa arriba a un punt màxim amb la ovulació, que sol succeir entre els dies 12 i 16 del cicle. Durant els dies de l’ovulació ens sentirem especialment atractives i amb l’autoestima més alta. Això generalment influeix en la nostra sexualitat d’una forma positiva.

Passada la ovulació, arriba la segona part del cicle, en aquest moment és la progesterona la que augmenta. Aquesta hormona ens fa sentir amb més ganes d’estar soles, de mirar cap al nostre interior, de descansar més i de fer les coses amb més tranquil·litat. Si en lloc d’enfadar-nos perquè ens costa seguir el ritme frenètic habitual, aprenem a frenar, dedicar més temps a nosaltres mateixes, concentrar-nos en tasques més creatives, practicar activitats com el ioga o la meditació, segurament viuríem aquesta part del cicle de forma més positiva.

Hi ha moltes coses que no podem fer durant la menstruació. FALS

Hi ha moltes creences errònies sobre coses que no podem fer durant la menstruació. S’ha dit de forma equivocada que durant la menstruació no podem regar les plantes, menjar gelat, banyar-nos a l’aigua, fer allioli o fer exercici físic.

És important que durant els dies que dura la menstruació mantinguem una higiene correcta. L’aigua freda pot fer que momentàniament la quantitat de sang disminueixi així com la calenta fer que augmenti, això no vol dir que no ens haguem de dutxar o banyar, més aviat al contrari.

Podem menjar de tot, igual que al llarg de tot el cicle, i és important que seguim una dieta equilibrada. Els aliments rics en magnesi (fruits secs, llavors, cereals integrals o xocolata) o vitamina B6 (carn, peix, fruits secs o plàtans) poden ajudar-nos a calmar alguns del símptomes de la menstruació com les rampes o la retenció de líquids. En canvi, una dieta molt restrictiva (molt baixa en calories o greixos) pot afavorir irregularitats menstruals o produir falta de menstruació.

L’exercici físic és sempre recomanable i ens pot ajudar també a alleugerir alguns símptomes. És possible, de tota manera, que els dies abans o durant la menstruació tinguem major sensació de cansament, d’inflor o ens sentim més incòmodes realitzant alguns exercicis. En aquest cas podem evitar exercicis que impliquin molt impacte o siguin molt intensos i optar per exercicis com el ioga, el pilates, els estiraments o sortir a caminar.

Durant la menstruació no ens podem quedar embarassades. FALS

L’ovulació generalment succeeix entre els dies 12 i 16 del cicle però, com hem vist abans, els cicles poden ser de vegades irregulars si es produeix alguna situació que ens genera estrès o problemes emocionals o inclús per canvis en l’alimentació. Per tant, podria passar que si el cicle altera la seva durada, l’ovulació s’apropés al moment de la menstruació i fes possible (tot i que menys freqüent) que ens quedéssim embarassades si mantenim relacions sense protecció durant els dies de la menstruació.

Si ara mateix no desitges un embaràs, el nostre consell és que utilitzis un mètode anticonceptiu al llarg de tot el cicle.

Recorda que sempre que et sorgeixin dubtes sobre el tema pots venir a l’ASSIR a parlar-ho amb nosaltres.

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Salut sexual i etiquetada amb , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s